Annons:
ToppBlogg.se Lägg till din blogg
visa alla Allmänt Bil/MC Data/IT Ekonomi & Finans Film/Tv Filosofi/Religion Fotobloggar Företagsbloggar Hem & Inredning Humor Hälsa Kultur Litteratur Marknadsföring Mat Miljö Mode & kläder Musik Nöjen Personligt Politik Resor Sex & Samlevnad Shopping Spel & Dobbel Sport Teknik Lägg till blogg logga in & ändra blogg Om ToppBlogg.se / faq Kontakta oss

Mot Formen


Blogg om hur jag strävar efter att komma i form igen, och hur jag pusslar ihop arbete, familj och träning

RSS Feed RSS Feed
Homepage » Besök Mot Formen

Inlägg i Mot Formen

Vardagen smyger sig på
Nu har det så sakta blivit vardag igen. I alla fall nästan. Efter en halv vecka på jobbet har hjärnan börjat vakna till liv igen. Nu kan jag faktiskt svara på frågor om det jag gjorde innan ledigheten, det hade inte gått i måndags kan jag lova. Ungarna har börjat protestera lite på morgonen angående att gå till dagis och jag spenderar dagligen 80 minuter på pendeln.Men allt är inte riktigt som vanligt. Jag har fortfarande inte kommit igång med träningen igen. Hmm egentligen är nog allt som vanligt och jag har kommit in i ännu en "orkar inte träna så jag skyller på för lite tid fas". Synd hade mina förhoppningar att det skulle komma tillbaka när det blev vardag men jag får tydligen kämpa igång en gång till. Ikväll. Eller imorgon. Eller i helgen, absolut senast i helgen.

Ingen tid
Det är konstigt att man får mindre tid när man är ledig. I alla fall när man har ett par veckor semester. Då ska så mycket annat genomföras att det blir svårt att hinna med. Man åker hit och dit, tittar på saker, hälsar på människor och kanske framför allt ordnar sådant som planerats under våren. Det har endast blivit ett fåtal vanliga tränningspass under de tre senaste veckorna. Det har blivit mer av trädgårdsarbeta och heldagspromenader. Tanken var att jag vid månadskiftet skulle ha presenterat en formkoll och jag kom ihåg att mäta och väga mig men sedan blev det ingen rapport för annat skulle göras. Som nu står det en liten gnällig tjej som kommit på att hon helt plötsligt är jättehungrig och tjatar om en macka. Det ända värde jag kommer på nu är att jag vägde 89 kg. Förhoppningsvis blir det lite mer ordning på det hela under de två sista veckorna av semestern. Annars kan man ju alltid förlita sig på vardagen när semestern är slut.

Eye of the tiger
Nä det blev ingen löpning idag. Familjen spenderade hela dagen (10 -19) på Kolmården och när vi kom hem så var det ingen energi kvar för att en vända i spåret. Men jag tröstar mig med att det inte har varit någon slö dag. Vi gick hela parken två varv och mesta tiden hade jag minst ett av barnen i en skrinda bakom eller framför mig. Det var en riktigt kul dag och det blev roligare ju längre den gick. Djuren var ganska slö runt lunchtid men på kvällen när vi var på väg hem var det verkligen fart på tigrar och andra djur.

Ägg och bacon muffins
Idag provade jag att göra några Ägg och bacon muffins. Egentligen var de till min fru som kämpar på med sin LCHF diet men naturligtvis var jag tvungen att smaka dem och de var riktigt goda. Ska nog prova lite olika fyllningsvarianter då de kan vara bra att ha med som mellanmål när jobbet börjar igen.

Semesterslö
Första veckan av semestern var en riktigt slö vecka. Det har inte blivit någon organiserad träning alls. Visst har det blivit en del promenader men det har varit på sightseeing och kan inte riktigt räknas in då de är i strosande tempo. Idag när andra veckan började tänkte jag sätta igång igen men det blev lite annorlunda även idag. Istället för vanlig styrketränning blev det häckklippning enligt den gamla modellen med handredskap. Häcken hade under de tidigare ägarnas vård vuxit sig ut över halva trottoaren och min häcksax klarade inte att ta de grova grenarna nu när jag klippte ner den. Det tog ett par timmar och det kändes ordentligt i armarnar efteråt. Enligt planen ska det vara löpning imorgon. Får se om det blir så eller om Kolmården tar all energi.

Light weights baby
Sitter här på jobbet och väntar in semestern. Imorgon är det dags och det ska firas med ett styrkepass. Som inspiration tänkte jag dela med mig av det här klippet från Bar-Barians.Har min svärmor på besök ett par dagar nu. Jag och min underbara fru tänkte passa på och gå ut och äta ikväll så kan mormor se efter tjejerna. Det blir ju inte så ofta vi går ut annars.

Lägre tempo gav högre tempo.
Den senaste tiden har jag sneglat lite på pulsklockor. Mitt nuvarande tidtagarur har gjort sitt och jag tänkte att när jag ändå ska skaffa något nytt kanske jag kan inkludera lite mer funktioner. När jag sökt information om pulsklockor har jag på flera ställen hört att ett vanligt fel för nybörjaren är att hålla ett för högt tempo.Så igår bestämde jag mig för att hålla ett lågt tempo under min löpning. Annars brukar jag gå ut lite sakta och sedan efter ett tag öka, med resultatet att jag tar slut för tidigt. Nu när jag höll ett lugnt tempo så orkade jag hålla det över hela distansen (5 km) och när jag kom i mål kunde jag glädja mig åt att ha gjort årets bästa min/km tempo. Så fast jag idag inte ansträngde mig för att springa fort utan bara hitta ett lugnt och behagligt tempo så gick hela rundan snabbare än normalt.Hela träningen känns positiv nu. Jag börjar få till träningen som jag vill ha den.

Paket på väg
Igår tränade jag lite styrka igen. Det possitiva med gårdagens pass var att jag kände mig riktigt motiverad och att push-up målet känns inte allt för avlägset. Det negativa är att pull-ups målet känns långt, långt borta.När jag tränar styrka börjar jag nästan alltid att gäspa, undrar hur syrenivårena är i rummet jag tränar. Kanske får köra uppvärmningen ute nu under den varma årstiden så jag syresätter blodet ordentligt innan jag går in och kör mitt pass.Idag får vi förhoppningsvis vårt paket från Gymgrossisten. Det är alltid kul med nya prylar. Det spelar nog ingen roll hur gammal man blir, det är alltid kul att vänta på paket. Till och med när man vet vad som är i dem.

Trevlig läsnig för en kaffeälskare
En av bloggarna jag läser regelbundet presenterade nyligen ett inlägg om koffein som kostillskott. Tycker det är en trevlig blogg som skriver på ett sätt som gör vetenskap kring träning begripligt för mig som inte är så hemma inom ämnesområdena det egentligen handlar om. Idag har de dessutom lagt upp en uppföljning som kollar på koffein + kreatinKunde till min glädje se att koffein är ett bra tillskott som fungera. Men jag funderar nu på att försöka minska min kaffekonsumtion undersemestern eftersom koffeinet har mera effekt efter ett uppehåll och jag kommer vara i mer behov av dess effekter under våren än nu under hösten. Dessutom så ligger jag på gränsen till överkonsumtion vilket aldrig är bra. Nu när jag jobbar skulle jag inte klara att göra nertrappningen men det kan nog gå under min ledighet. Det är ju ändå bara jag som dricker kaffe i vårt hus.Idag hade jag bra tempo på lunchpromenad, hade mp3-spelaren som stöd för en gångs skull. Brukar annars använda den tiden till att tänka på saker som inte har med arbetat att göra. Idag njöt jag av vädret och musiken och tänkte inte på något särskillt.

Som en bomb i söndagslugnet.
Ännu en söndag med väder som är varken eller. Bara trist. Så vi tog hela familjen och åkte ut till Ikea, som så ofta händer när man egentligen inte har lust med något. Det mest betydelsefyllda vi köpte var en sådan här.Jag hade planer på att införskaffa en våg precis i månadsskiftet när min utgångsvikt skulle fastställas, men då vägde jag mig på smålänningars vis istället. Det innebär att man letar upp provexemplaren av vågar på storköpet och "provar" dem. När den här vågen var uppackad så måste den provas. Till min förvåning visade den 92 kg och min första tanke var att jag köpt en skitvåg. Men min fru och min äldsta dotter testade också den och bekräftade att den stämde med vad de vägt på ett högst trovärdigt ställe för en vecka sedan.Det här kanske inte låter som stora nyheter men det är det för mig i alla fall. För första gången i mitt liv så är inte ett av delmålen med min träning att väga mer. Nu ska jag behålla/slipa vikten istället. Vet inte om det är lättare precis. Tidigare kunde jag ju intala mig att det är ok att det här för det behövs om jag ska bygga på mig några axlar, eller den här extra mackan är nog bra om jag vill få några vader.Dessutom har jag fått ett inofficiellt coach-uppdrag. Min fru bestämde sig för att från och med idag ska hon börja göra sig av med att antal extrakilo som samlat på sig. Hon kan behöva lite support och uppmuntran då hon verkligen inte gillar träning men inte har något emot choklad och liknande.

UFC 100
Hade egentligen bestämt mig för att inte gå upp och kolla på den här galan. Tyckte inte det var värt att missa sömn så här på morgonen (då man ofta sover som skönast). Men när klockan var fem över fyra vaknade jag självmant. Försökte somna om men när klockan var halv fem och jag kände mig mer pigg än trött så gick jag upp och kollade i alla fall.George S:t-Pierre som är förelaga till min målbild kommer att gå en match mot Thiago Alves idag. Det ser jag fram emot.


Annons:

Vill du tjäna pengar på din blogg?

Vet du om att du kan tjäna pengar på ditt bloggande? Genom att publicera annonser från olika affiliatenätverk på din blogg får du provision på den försäljning som dina besökare genererar. Du väljer själv vilka företag och produkter du vill marknadsföra men en enkel tumregel är att hålla sig till sådant som intresserar just dina besökare.

Nedan listar vi olika affiliatenätverk som vi rekommenderar. Besök dem alla och registrera ett konto som "Publisher / Annonsör". Därefter kan du välja och vraka mellan olika program som du vill marknadsföra. Kontakta oss gärna om du har några frågor så ska vi försöka hjälpa dig framåt. Lycka till!


Registrera konto på AdTraction - Har många bra annonsprogram för t.ex. hälsa, skönhet, parfym, smink m.m.