Annons:
ToppBlogg.se Lägg till din blogg
visa alla Allmänt Bil/MC Data/IT Ekonomi & Finans Film/Tv Filosofi/Religion Fotobloggar Företagsbloggar Hem & Inredning Humor Hälsa Kultur Litteratur Marknadsföring Mat Miljö Mode & kläder Musik Nöjen Personligt Politik Resor Sex & Samlevnad Shopping Spel & Dobbel Sport Teknik Lägg till blogg logga in & ändra blogg Om ToppBlogg.se / faq Kontakta oss

Getupdated Bloggen

Om Sökmotoroptimering och Sökordsannonsering

RSS Feed RSS Feed
Homepage » Besök Getupdated Bloggen

Inlägg i Getupdated Bloggen

Sökmotorn Altavista är död
Altavista var en av de första stora sökmotorerna och jag gissar att vi är många som under nittitalets andra hälft hade den som startsida i vår Web browser Netscape. Sedan storhetstiden under det sena nittitalet, har mycket hänt på sökmotorfronten och numer är det som bekant i stort sett endast Google som det pratas om. De övriga aktörerna är sedan flera år tillbaks mariginaliserade, något som inte minst gäller Altavista. Tabellen nedan visar nuvarande marknadsandelar för några av de sökmotorer som var stora under det sena nittitalet och det är bara att konstatera att de alla idag är försvinnande små. I jämförelse kan sägas att Google enligt Statcounter i april 2011 stod för mer än 90% av det totala sökmotoranvändandet*. Altavistas marknadsandel i början av 2011. Sedan 2003 ägs Altavista av Yahoo! och sökresultaten i de båda sökmotorerna har sedan länge varit identiska då de baseras på samma sökindex. I december 2010 meddelade Yahoo! att Altavista antagligen skulle avvecklas helt, något som alltså mer eller mindre har skett nu. Att marknadsandelen ständigt fortsatt att sjunka är givetvis en anledning till detta. Det går visserligen att besöka Altavistas startsida i de flesta länder, men så fort en sökning gjorts, visar det sig att man som Altavista-användare hamnar på en Yahoo!-URL  och även sidans Title, "Yahoo! Search - Web Search" skvallrar om att Altavista sjunger på sista versen. Det är alltså dags att skriva om Getupdateds guide till sökmotorer, men det tar vi nästa vecka.

Ännu en ändring i Adwords-formatet
Igår lanserade Google Adwords ytterligare en ändring i hur annonserna visas på Google. Numera kan även företagets URL (t.ex. getupdated.se) visas efter rubrikraden på vissa utvalda annonser. Ändringen verkar endast gälla topp 3-positionerna och träder i kraft om man inte själv redan angett URL:en i annonstexten. Enligt Google Adwords själva är syftet med detta att lyfta fram företagsnamnet, eftersom det är en viktig faktor när det gäller att avgöra om en annons är relevant eller inte. Nu kan man fokusera annonstexterna, och de relativt få tecken man har till sitt förfogande, på att beskriva produkterna eller tjänsterna man erbjuder, istället för att lyfta fram varumärket. På bilden nedan kan du se skillnaden mellan det nya och det gamla annonsformatet. Överst visas det gamla formatet utan visningsadress i rubriken och nederst nytt format med visningsadress efter rubriken.     Att använda ett vertikalstreck följt av URL för att förtydliga vilken domän som avses, är väldigt vanligt när man skriver titlar för organiska träffar. Detta innebär att de visuella skillnaderna mellan Adwordsannonser och organiska träffar suddas ut ännu mer. Jämför t.ex. annonserna samt de organiska träffarna på bilden nedan, där vi sökt på "skor".       Detta är inte den första förändringen som sker i annonseringsformatet i år. Syftet? Förutom att göra företagsnamnet mer synligt och frigöra tecken för produktbeskrivning är det troligtvis att öka  antalet klick på Adwordsannonser och därmed även intäkterna till Google. Läs mer i inlägget Adwords-annonser blir mer lika organiska träffar.

Google Pay Per Click - Effektiv sökordsannonsering
I morse hördes kollegan Daniel Norin prata om sökordsannonsering i Sveriges Radio. Att marknaden för sökordsannonsering, precis som internetmarknadsföring i övrigt, ständigt växer är ingen hemlighet. Alltfler företag har insett vikten av att arbeta aktivt med att driva trafik till sina webbplatser på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. En av de stora fördelarna är att allt går att mäta på internet och som kostnadsmedveten företagare kan med några enkla beräkningar få fram vad varje affär faktiskt kostar i marknadsföringspengar. Skärmdump från Google. Pay Per Click är de annonser som ses ovanför och till höger om det organiska sökresultatet.   Sökordsannonsering, även kallat pay per click (ppc), innebär att din annons visas i samband med sökresultaten vid sökning på de sökbegrepp som du valt. Du betalar bara för de klick som leder en besökare vidare till din webbplats. Själva annonsvisningen är däremot helt kostnadsfri. Många företag köper både sökord och använder sökmotoroptimering för att nå synbarhet i såväl sökresultaten som bland annonserna. Då Google numer är totalt dominerande vad gäller sökmotorer, så är det också här som man som annonsör bör synas. Själva positioneringen av Pay Per Click-kampanjen är också något som behöver tänkas igenom ordentligt. Vilka ord och fraser är viktiga för just din verksamhet? Vart vill du synas? Är du en lokal, nationell eller internationell aktör? Att Google-användare i Stockholm ser din annons kanske inte är helt relevant för dig om du är tandläkare i Borås? Att ha löpande koll på Pay Per Click-kampanjerna och följa upp vad som händer är extremt viktigt. "Man måste ha koll hela tiden på vad som händer under hela året, till och med små nyheter. Det är nästan som en börsmäklare. Man anpassar sin strategi hela tiden." säger Daniel Norin till Sveriges Radio. Att även Borås Tidning uppmärksammar nyheten från Ekot är lite extra kul då vår avdelning som levererar Google Pay Per Click sitter i just Borås. Läs mer om vad Getupdated kan göra för dig gällande Pay Per Click och Google Adwords på vår webbplats.

Hastighetskontroll med Google Page Speed
Google gillar kvalitet och fortfarande är det i ganska hög utsträckning just en sajts tekniska kvaliteer som premieras vid sökmotoroptimering. En faktor som Google på senare tid och i allt högre grad kikar lite på vad gäller ranking är nedladdningshastigheten. Hur fort det går från anrop till att alla element på sidan laddats i en webbläsare. Google vill i sökresultaten servera träffar som är så bra som möjligt och deras infallsvinkel här är att en snabbladdad sida är trevligare för en besökare än en sajt som är seg som sirap. Tidigare har man kunnat undersöka Googles syn på en sajts hastighet med hjälp av exempelvis tillägg i webbläsaren Chrome eller via ett konto på Webmaster Tools med sedan någon dag går det alltså bra att göra det via en nylanserad webbtjänst. Webbtjänsten ger inte bara information om tiderna det tar för den kollade sajten att laddas, den ger dessutom konkreta och matnyttiga tips på vad man olika enkelt kan förbättra med tekniken. Vad tycker Google om din sajt? Testa deras Page Speed Online. Läs mer på IDG.

+1 button, ny tjänst från Google
Under den senaste tiden har Google spottat ur sig både uppdateringar och nya tjänster. Nu kommer det en till. +1 button heter den nya tjänsten och är en knapp gjord för rekommendationer. En riktig rip-off Facebooks ”gilla”-knapp och tanken är precis densamma. Att med hjälp av en knapptryckning föra sin rekommendation vidare till andra människor. Knappen kommer att hittas i sökresultaten, Google själva rekommenderar även att man lägger in en +1 button på sin webbsida för att det ska bli enklare för besökare att rekommendera webbsidan. Huruvida det kommer bli en succé eller inte, återstår att se. Givetvis är det bra med personliga rekommendationer från vänner och bekanta, men frågan är hur enkelt det kommer bli för andra att manipulera resultatet? Om det är något Google själva tänkt på? Ja, givetvis. Frågan rör sig snarare kring att förhindra företag och privatpersoner att använda sin egen +1 button lite extra mycket.  

Hårt arbete och bra verktyg ger resultat
"Getupdated Sverige AB har lyckats öka andelen sökord som når en förstasidesplacering med 7 procentenheter sedan den senaste mätningen för sex månader sedan, detta trots en allt tuffare konkurrens på området. Getupdated levererar idag nästan 30 000 förstasidesplaceringar per dag på den svenska marknaden via sökmotorer som Google." Texten kommer från en pressrelease vi skickade ut idag. Glada nyheter, inte sant? Bakom dem ligger många personers hårda arbete i kombination med riktigt vassa och smarta verktyg. Nu siktar vi på 40 000 förstasideplaceringar, tycker jag! Pressereasen i sin helhet hittar du här: Getupdated levererar allt fler topp-10-träffar på Google (E24)

Adwords-annonserna blir mer lika organiska träffar
Den senaste veckan har man i samband med vissa sökningar på Google kunnat se Adwordsannonser i ett lite annorlunda format än tidigare. Google håller nämligen på och testar annonser med längre annonsrubriker. I praktiken innebär det att man har sammanfogat den tidigare annonsrubriken med den första textraden och skilt dem åt med ett bindestreck. Se skillnaden på bilderna nedan: Det nya formatet kommer endast att visas för vissa utvalda annonser i topp 3-fältet, samt endast annonser där den första textraden slutar med en punkt, frågetecken eller utropstecken. Vill man ha större chans att få visa sin annons på detta sättet ska man se till att formulera sina annonser på detta sätt. Syftet med denna förändring är enligt Google att möjliggöra för annonsörer att få in mer viktig information där den syns bäst, det vill säga i rubriklänken, samt att öka klickfrekvensen. Att klickfrekvensen kommer att öka verkar troligt, dels för att annonserna blir mer synliga och dels för att de blir mer lika de organiska träffarna - där en väldigt stor del av klicken hamnar idag. Detta ligger förstås i Googles intresse eftersom fler annonsklick även direkt innebär mer pengar till Google, till skillnad från klick på organiska träffar. Vill du veta mer om nyheten kan du läsa om det i Googles egna Adwords-blogg.

Bing kopierar sökresultat av Google
"Under en paneldiskussion i går uppgav Google att Microsoft kopierar flera av Googles sökresultat och använder dessa på Microsofts egen söktjänst,Bing. Enligt Google har företaget bevisar påståendet genom att skapa falska sökresultat som senare har replikerats på Microsofts söktjänst." skriver IDG och vill man läsa mer rekommenderas följande två länkar. Google anklagar Microsoft för kopiering av sökresultat En kortare artikel hos IDG om det hela med efterföljande kommentarsflöde. Google: Bing is cheating, copying our search results En längre post hos Search Engine Land (engelska) som dessutom visar upp konkreta exempel och kontrollerade experiment från Googles sida på hur Microsoft troligtvis smyger på användares googlande och den vägen kopierar sökresultat. Microsoft uses Google search results - and denies it Google bloggar själva om det hela i sin officiella blogg. Engelska. Stämmer detta, och bevisföringen är tämligen övertygande under länk nummer två och tre, är det ju smått skandalöst. Vad tycker du?

Google bekämpar spam
Google gör årligen flera hundra förändringar i sina rankingalgoritmer och nu senast gick man ut med nyheten att man med ytterligare medel vill komma att leverera än mer relevanta sökresultat. Denna gång drar man åt snaran runt spammiga sajter, sajter skapade för att servera en massa innehåll som dock inte har något egentligt värde. Hur detta kommer att yttra sig i sökresultaten återstår att se men personligen upplever jag inte det vara ett så stort problem, iallafall inte i mina sökningar eller i de sökresultat där jag levererar placeringar till kunder. Men som vanligt när Google pillar i algoritmerna för att höja resultatkvalitet blir det ännu viktigare att man har en strategi med långsiktighet om man vill ha sin webbnärvaro synlig i sökmotorerna. En sådan långsiktig strategi, som går hand i hand med sökmotorernas villkor för synlighet, är en av många aspekter av den sökmotoroptimering som vi levererar. Läs mer: Så ska Google bekämpa spam (IDG) Google search and search engine spam (Official Google Blog)

Google Translate förbättras
För ett par dagar sedan meddelade Google via sin officiella blogg att förbättringar gjorts i översättningsverktyget Google Translate. En av förbättringarna är möjligheten att få se fler än en översättning av ett ord. Detta är användbart i de fall då ett ord har flera betydelser - inte sällan händer det i dagsläget att Google Translate väljer fel översättning, särskilt vid översättning mellan språk som inte är besläktade på nära håll eller där det inte finns tillräckligt med data för att kunna avgöra vilken ordvariant som passar in bäst i sammanhanget. Förändringen kan även göra det enklare för användare att förstå innebörden av ett ord, då man kan få fram synonymer som alternativa översättningar. Kanske leder förbättringarna på sikt till att fraser som "har du kört den genom Google Translate eller?" (för att beskriva en illa översatt text) dör ut. Ja, ok, kanske inte än på ett tag, men troligtvis blir det ett litet steg i den riktningen i alla fall. Genom den nya funktionen blir det nämligen även enklare att ge feedback till Google om vad som är den bästa översättningen, samt föreslå egna översättningar. För dem som inte lyckats hitta den nya funktionen, dyker den upp om man klickar på ordet man är intresserad av - se bilder nedan. Synonymer i Google Translate:

Ny sajt för Getupdated
De flesta har nog redan sett det men det skadar ändå inte att nämna det iallafall: Getupdated har sedan några veckor en ny sajt med ny fin design. En annan nyhet som har med denna nya sajt att göra är att vi mer än att bara presentera oss och våra tjänster (exempelvis sökmotoroptimering, sponsrade länkar och webbpublicering) dessutom öppnar lite på våra skattkistor vad gäller kunskap. På den nya sajten hittar du därför en omfattande SEO-skola där vi lyfter på locket i några utav alla de saker som är jätteviktiga att hålla koll på när man bygger sökmotorvänliga sajter. Vi har dessutom uppdaterat våra SEO-verktyg en smula, så ta en titt på dem också.


Annons:

Vill du tjäna pengar på din blogg?

Vet du om att du kan tjäna pengar på ditt bloggande? Genom att publicera annonser från olika affiliatenätverk på din blogg får du provision på den försäljning som dina besökare genererar. Du väljer själv vilka företag och produkter du vill marknadsföra men en enkel tumregel är att hålla sig till sådant som intresserar just dina besökare.

Nedan listar vi olika affiliatenätverk som vi rekommenderar. Besök dem alla och registrera ett konto som "Publisher / Annonsör". Därefter kan du välja och vraka mellan olika program som du vill marknadsföra. Kontakta oss gärna om du har några frågor så ska vi försöka hjälpa dig framåt. Lycka till!


Registrera konto på AdTraction - Har många bra annonsprogram för t.ex. hälsa, skönhet, parfym, smink m.m.